Zatrzymywanie wody w organizmie

Obrz臋ki to uci膮偶liwa przypad艂o艣膰, na kt贸r膮 skar偶膮 si臋 g艂ownie kobiety. Cz臋sto jest efektem ubocznym kilku dolegliwo艣ci zdrowotnych. W niekt贸rych przypadkach pojawia si臋 wy艂膮cznie przed miesi膮czk膮 a w innych ka偶dego dnia. Wa偶ne by znale藕膰 przyczyn臋 problemu i stara膰 si臋 j膮 eliminowa膰. Nie jest to co prawda 艂atwe zadanie poniewa偶 mo偶e by膰 ich wiele, ale warto przyjrze膰 si臋 swojemu organizmowi i ograniczy膰 dyskomfort zwi膮zany z powstawaniem obrz臋k贸w.

Do najcz臋stszych przyczyn zatrzymywane wody zaliczamy:

鉂 zaburzenia hormonalne (nadmiar prolaktyny, niedob贸r progesteronu),
鉂 zbyt restrykcyjna dieta,
鉂 dieta uboga w bia艂ko,
鉂 dieta uboga w kwasy omega-3,
鉂 nadmierne spo偶ycie alkoholu,
鉂 niedobory witamin w organizmie,
鉂 brak aktywno艣ci fizycznej,
鉂 zbyt ma艂a ilo艣膰 wypijanej wody,
鉂 zaburzenia gospodarki elektrolitowej (nadmiar sodu, niedob贸r potasu),
鉂 choroby tarczycy np. Hasimoto, choroby nerek, w膮troby, insulinooporno艣膰, cukrzyca,
鉂 zakrzepica 偶y艂 g艂臋bokich,
鉂 niekt贸re leki np. stosowane w nadci艣nieniu t臋tniczym, antykoncepcja, antydepresanty, kortykosteroidy, niesteroidowe leki przeciwzapalne (np. ibuprom, apap).

鉃★笍 Od czego zacz膮膰?

鈽濓笍 Na pocz膮tek, jak zawsze najlepiej przyjrze膰 si臋 swojej diecie i stylowi 偶ycia 鈽濓笍

鈽戯笍 Zacznij od wyeliminowania produkt贸w typu instant (zupki chi艅skie, dania z proszku), 偶ywno艣膰 wysoko przetworzon膮 (fast foody, chipsy, s艂odycze), konserwy i produkty marynowane (s膮 bogatym 藕r贸d艂em sodu, kt贸ry wzmaga zatrzymywanie wody).
鈽戯笍 Pij wod臋. Wybieraj t膮 o zmniejszonej zawarto艣ci sodu.
鈽戯笍 Wprowad藕 do swojej diety wi臋ksz膮 ilo艣膰 pomara艅czowych, czerwonych, zielonych warzyw, kt贸re zawieraj膮 potas.
鈽戯笍 Eliminuj produkty, po kt贸rych 藕le si臋 czujesz (b贸l brzucha, przelewanie, zgaga, wysypka, problemy sk贸rne).
鈽戯笍 Pij napary z pokrzywy (najlepiej samodzielnie przygotowane z li艣ci a nie z gotowych torebek), kt贸re u艂atwiaj膮 pozbywanie si臋 wody z organizmu.
鈽戯笍 Wprowad藕 regularna aktywno艣膰 fizyczn膮. Ruch ma pozytywny wp艂yw na uk艂ad sercowo-naczyniowy, wi臋c poprawi kr膮偶enie krwi, co wp艂ynie na zmniejszenie ryzyka pojawiania si臋 obrz臋k贸w. Warto pami臋ta膰 te偶 o cz臋stych zmianach pozycji je艣li siedzimy du偶o w ci膮gu dnia. Dobrze jest co jaki艣 czas wsta膰 i chwil臋 pochodzi膰.
鈽戯笍 Wysypiaj si臋.
鈽戯笍 Uzupe艂niaj niedobory witamin.
鈽戯笍 Badaj si臋 regularnie.

Je艣li po wdro偶eniu tych kilku prostych zmian nie zauwa偶ysz poprawy skonsultuj si臋 z lekarzem lub dietykiem, kt贸ry pomo偶e Ci znale藕膰 przyczyn臋 problemu.