Co z tym cardio?

Wysi艂ek aerobowy potocznie zwany CARDIO to ka偶da aktywno艣膰 fizyczna trwaj膮ca d艂u偶ej ni偶 20 minut i utrzymuj膮ca przedzia艂 t臋tna na poziomie 60-85% t臋tna maksymalnego.

Kluczowe w tej definicji s膮 2 s艂owa:

鉂 KA呕DA AKTYNO艢膯鉂

Czy spacer mo偶na uzna膰 za cardio?
Czy bieganie po parku mo偶na uzna膰 za cardio?
Czy jazd臋 na rowerze mo偶na uzna膰 za cardio?
Czy wycieczk臋 w g贸ry mo偶na uzna膰 za cardio?
Czy chodzenie po bie偶ni mo偶na uzna膰 za cardio?
Czy robienie wykrok贸w przez 21min mo偶na uzna膰 za cardio?
Czy nordic walking mo偶na uzna膰 za cardio?
Czy zaj臋cia fitness mo偶na uzna膰 za cardio?
Czy gr臋 w koszyk贸wk臋 mo偶na uzna膰 za cardio?
Czy p艂ywanie na basenie mo偶na uzna膰 za cardio?

Odpowied藕 na wszystkie te pytanie jest taka sama: 鈽戯笍 TAK (je艣li trwa powy偶ej 20min 馃お)

Dlatego na pytanie jakie jest moje zdanie na temat cardio, odpowiadam: powinni艣my je wykonywa膰.
Tak, m贸wi臋 to ja, osoba nienawidz膮ca bie偶ni, ale jak widzicie cardio mo偶na wykonywa膰 w r贸偶nych innych formach. U mnie jest to codzienny godzinny spacer z psem i prowadzenie kilku godzin zaj臋膰 fitness dziennie.

Troch臋 z innej bajki: istniej膮 badania naukowe, kt贸re potwierdzaj膮, 偶e trening cardio powoduje spalanie nie tylko t艂uszczu ale r贸wnie偶 mi臋艣ni, podczas gdy trening si艂owy powoduje spalanie t艂uszczu i przyrost tkanki mi臋艣niowej.
馃弸锔忊嶁檧锔忦煆嬶笍鈥嶁檧锔忦煆嬶笍鈥嶁檧锔忦煆嬶笍鈥嶁檧锔忦煆嬶笍鈥嶁檧锔忦煆嬶笍鈥嶁檧锔忦煆嬶笍鈥嶁檧锔
Mi臋dzy innymi dlatego jestem zwolennikiem treningu si艂owego, ALE鈥

Patrz膮c na to jak wygl膮da tryb 偶ycia wi臋kszo艣ci spo艂ecze艅stwa: samochodem do pracy, parkowanie pod samym wej艣ciem a najlepiej na parkingu z wind膮 bezpo艣rednio do biura, 8-10h za biurkiem, samochodem do domu, kanapa i co艣 na odstresowanie (wino albo czekoladki) uwa偶am, 偶e powinni艣my robi膰 cardio w dowolnie wybranej przez siebie formie a zamartwianie si臋 o utracone mi臋艣nie zostawi膰 sobie na p贸藕niej.

Jakie korzy艣ci daje regularnie wykonywane cardio?

馃弮馃徎鈥嶁檧锔 spalanie tkanki t艂uszczowej,
馃弮馃徎鈥嶁檧锔 sprawniejsze funkcjonowanie uk艂adu oddechowego,
馃弮馃徎鈥嶁檧锔 zmniejszenie ryzyka wyst膮pienia chor贸b uk艂adu sercowo-naczyniowego,
馃弮馃徎鈥嶁檧锔 pozytywny wp艂yw na uk艂ad kr膮偶enia (serce pracuje wydajniej, poniewa偶 podczas jednego skurczu jest w stanie pompowa膰 wi臋cej krwi),
馃弮馃徎鈥嶁檧锔 korzystny wp艂yw na profil lipidowy (obni偶enie poziomu cholesterolu LDL jednocze艣nie podnosz膮c poziom cholesterolu HDL),
馃弮馃徎鈥嶁檧锔 zyskanie zdrowego pomys艂u na odstresowanie si臋,
馃弮馃徎鈥嶁檧锔 wyrabianie w sobie nawyku aktywno艣ci fizycznej,
馃弮馃徎鈥嶁檧锔 poprawa samopoczucia.

PS podziwiam wszystkich kr臋c膮cych cardio na bie偶niach, jeste艣cie moimi mistrzami 馃檹馃弳